Blog

Plans d’igualtat

La segona jornada del taller gratuït “La igualtat d’oportunitats a l’empresa: una innovació amb resultats win-win”, després de la primera jornada centrada en la innovació en igualtat, organitzat per FemTalent a la Cambra de Comerç de Barcelona comença incidint en la importància de reforçar aquest camí amb la crisi: cal que les administracions ho incentivin tant entre les empreses obligades com les que no. I es donen els primers resultats dels plans d’igualtat.

Què són els plans d’igualtat

Un pla d’igualtat és un compromís, una estratègia de gestió i una eina de control. Promou mesures per assolir la igualtat d’oportunitats en la incorporació, permanència i desenvolupament de la carrera professional de totes les persones que formen part de l’organització.

Són molt joves, és aviat per valorar els seus resultats, només s’han avaluat els seus continguts i demostren que no entren en el nuclis durs i en els eixos fonamentals de la desigualtat, basats en la segregació.

Poden generar tensions si no hi ha consens en que s’ha de canviar la cultura organitzativa, per això és imprescindible la sensibilització prèvia.

Fases d’un pla d’gualtat

  • Iniciativa
    • Compromís de la direcció
    • Creació de la Comissió d’Igualtat
    • Elaboració de la Diagnosi
  • Disseny
    • Elaboració del Pla d’Acció
    • Comunicació
  • Implantació
  • Avaluacíó

La primera fase condiciona en forta mesura la seva implantació. Avui es dóna certa imprecisió legal respecte a qui pot implementar-los.

No es pot fer un pla d’igualtat per “ser una bona empresa” sinó que exigeix analitzar amb profunditat l’empresa com s’ha organitzat fins ara i detectar injustícies i ineficiències. El diagnòstic serveix per detectar problemes i oportunitats i organitzar-les. Un pla d’igualtat necessita una voluntat de canvi i canvia la forma de mirar de les persones.

On s’apliquen els plans a l’empresa: en responsabilitat social corporativa, salut laboral, assetjament i entorn laboral, comunicació interna i externa, retribució, distribució del personal: representativitat d’homes i dones, condicions laborals, conciliació de la vida personal i laboral, incorporació, desenvolupament i promoció.

La comunicació interna i externa acostuma a ser incomprès i menyspreat quan és un dels temes claus: el llenguatje estructura el pensament. És vital visibilitzar a les dones i la comunicació és una de les eines. Cal un llenguatge inclusiu que contempli la diversitat de realitats i que arribi als missatges que es projecten a l’exterior.

Bones pràctiques d’igualtat a l’empresa

Diagnosi per la imatge ha creat un Portal d’Idees en relació a la conciliació laboral.

Caja Madrid apropa al lloc de treball a les persones amb fills i filles.

Peugeot-Citroën garanteixen la igualtat professional pels homes que s’acullin als permisos. de paternitat.

Dana Automoción té una campanya de sensibilitació en matèria de corresponsabilitat.

Abacus inclou de forma innovadora a la conciliació mesures no només personal i laboral sinó també acadèmica.

Luis Vuitton fa productes artesanals i afirma que el que sent la persona queda reflectit al producte: s’ha de sentir bé.

A Emerson les persones treballadores del que més contentes estan és de l’horari flexible.

Cat group té una borsa d’hores que cada treballador es gestiona quan ho necessita.

Fondo de formación Euskadi incorpora al seu logo llenguatge no sexista.

Acefat, empresa de construcció, o SLI, empresa de logística apliquen mesures de conciliació per tots.

Mondadori és un dels grans exemples de voluntat de conciliació.

El teu comentari:

*



Organitzat per:


Amb el patrocini de: